Låt oss prata politik!

Valet närmar sig. Och jag hoppas alla som har rösträtt tänker rösta! Vet ni inte vad ni ska rösta så rösta blankt! Men rösta!   Jag har lite funderingar och tankar... Jag vet inte vad jag ska välja att lägga min röst På. Jag har mina tankar men vet inte än. Jag har så mycket tankar och funderingar! Och gör jag en valkompass vet jag inte om ja ska skratta eller gråta. Den gör nästan att ja blir mer förvirrad. Vad vill jag att mitt parti ska stå för? Jag vill att de ska jobba för en bättre framtid, att alla barn har samma chans när de föds Och i skolan, jag vill att man satsar på våra barn, jag vill även att vi ger våra äldre en värdig sista tid i livet, och de människor som jobbar med utbildning, omsorg och omvårdnad ska uppskattas och ha chansen att leva på 1 arbete. Vadå ett arbete tänker ni nu? Jo men såhär är de... Jag jobbar som undersköterska och har sedan studenten 2010haft fasttjänst OCH velat jobba heltid, men heltidstjänster finns inte att erbjuda. Varför inte? De är ju alltid brist inom vården, jo såhär är de, att de finns inte pengar nog att ha en person jobba utöver schema då och då. De finns inte pengar att låta en undersköterska finnas till för att exempelvis hinna rulla damernas hår, eller ta en extrapromenad i solen med farbrorn som vill ut i solskenet. Istället får man små tjänster så att det finns flera huvuden för att täcka upp helger och kvällar. För att. An inte ska få jobba för mycket helg. Och varannan helg är då alltså inte för mycket. jag förstår att många gillar att man inte skattar lika mycket längre, att de finns utrymme för att spara pengar och förverkliga sina drömmar, MEN vi då? Alla andra? Rent krasst, är de inte min heltid jag går miste om? Om vi skattar mindre blir de inte då mindre pengar att lägga i skola och omsorg? Jag tänker litesåhär, skulle jag lyckas få en heltidstjänst hade jag gladeligen betalat lite mer i skatt för att veta att barnen har de bra i skolan, att de har de bättre i 
vården och att människor kanske kan ha chans att få jobba heltid och försörja sig, istället för att jaga timmar som ska lyckas passa med de andra jobbet. Så nu undrar jag oxå, varför ni som har mer än dubbelt Så mycket som mig i lön inte kan tänka liknande? Visst jag kan plugga vidare och kanske lyckas höja min lön så ja får bättre, men de ändrar ju inte det faktum att de faktiskt alltid kommer behövas personal inom dessa områden! Och vi vet att de har skitlöner, men kan vi inte unna samhället lite mer jämställdhet? Eller har någon annan en bra lösning på hur vi ska kunna få mer pengar till skola ochomsorg?                
 
Jag vill röstapå ett part som inte talar om främlingsfientlighet utan talar om att det är fel med invånarfientlighet!!!
För är de inte så? När vi kallar folk främlingar så är ju de inte heller rätt? Jag önskar att alla invånare har samma värde. Så att vi inte talar om folkgrupper som främlingar, utan ser till våra invånare som individer, oavsett kön, bakgrund eller religion. 
 
jag jag vill rösta på ett parti som vill ha hårdare straff, jag tycker tillexempel att några månader för våldtäkt är ett skämt.
 
jag vill INTE rösta på parti som är bakåtsträvande, jag tycker att är året 2014 så ska de inte ens behöva talas om att förbjuda homosexuella giftemål... De är galet! 
 
 
Jag jag kan skriva mycket mer. Men dessa frågor är viktiga för mig, vad tycker ni där ute? har jag fel? Håller någon med? Kanske är de någon som har en bra tanke angående min långa rad jag skrev om vården och skatten? Let me Know :)
RSS 2.0